חוק הבטחת הכנסה, התשמ"א-1980 דין, הלכה ומעשה

תאריך הוצאה נובמבר 2015
מחיר הספר
0.00 ₪

חוק הבטחת הכנסה ותקנותיו נמנה על סדרת החוקים הסוציאליים. הגוף המופקד על יישומו של החוק הלכה למעשה הינו המוסד לביטוח הלאומי.

קיימים שני סוגים של הבטחת ההכנסה: האחד, קצבת הכנסה המשתלמת לאזרחים שאין להם כלל הכנסות או שהכנסתם נמוכה ובתנאי שהתייצבו בלשכת התעסוקה ולא נמצאה להם עבודה. השני, השלמת הכנסה בצורה של קצבה חלקית לאזרחים שהכנסתם מעבודה או ממקור אחר נמוכה מרמת ההכנסה המינימלית הנדרשת למחיה על-פי פרסומים שבחוק.

החיבור המשפטי מוגש באופן ובצורה קלה לשימוש באשר כל סעיף, דברי ההסבר שלו וההלכה הפסוקה שלו. הספר מקיף גם את קבוצות האזרחים הפטורים מהתייצבות דוגמת: אסיר המרצה עבודות שירות, אסיר משוחרר, עציר במעצר בית, אם שיש עמה ילד שטרם מלאו לו שנתיים ועוד.

הספר מלווה את המשתמש לתוך נבכי החוק, ההלכה הפסוקה והסברים.

מבין פרקי הספר (חלקי):

הגדרות; התנהלות המוסד לביטוח לאומי בנוגע לגמלאות; תנאי זכאות; סייג לזכאות; זכאות מותנית לגמלה;

זכאות - ערר שטרם ניתנה בו החלטה; זכאות בני זוג; האם זכאית התובעת לגמלת הבטחת הכנסה כאשר היא מנהלת חיים משותפים עם בן זוגה?; שיעור הגמלה; האם פיצויים ששולמו לתובע בגין תאונת דרכים יחשבו כהכנסה לעניין בחינת זכאותו לגמלת הבטחת הכנסה לפי חוק הבטחת הכנסה?;

גמלה - סכום קובע; גמלה שלא תשולם; הכנסה; תכלית חוק הבטחת הכנסה - בג"צ 10662/04; גמלת הבטחת הכנסה - שימוש ברכב; גמלת הבטחת הכנסה - נכס על שם התובעת וכספי פיצויי פיטורים; הוראות מיוחדות לעניין נכס שהוא רכב מנועי; קביעת שווי רכב לבחינת זכאות לגמלת הבטחת הכנסה - תמיכה משפחתית;

הכנסות שלא יחשבו; הכנסה רעיונית, כהכנסה השוללת קבלת גמלת הבטחת הכנסה; הכנסות בני הזוג; האם בדין נשללה זכאות התובע לגמלת הבטחת הכנסה כיחיד?;

האם התובע ובת זוגתו חיים כידועים בציבור לצורך קביעת זכאות קבלת גמלת הבטחת הכנסה?; האם זכאי התובע לקבל החזר תוספת השלמת הכנסה שקוזזה לו מקצבת הזקנה רטרואקטיבית?; ניכויים לעניין מי שמלאו להם 55 שנים וטרם הגיעו לגיל פרישה ולעניין מועסקים בעלי יכולת עבודה מופחתת, שלא משתלמות להם קצבאות שאירים או תלויים;

ניכוי מקצבת השלמת הכנסה  - כפל קצבאות; ניכויים לענין מי שטרם מלאו להם 55 שנים ולא משתלמות להם קצבאות שאירים או תלויים; ניכויים לעניין מי שהגיעו לגיל פרישה, ומי שמשתלמות להם קצבאות זקנה, שאירים או תלויים; בירור תביעות; תקופת התשלום; זכאי לגמלה שיצא את ישראל;

מענק חימום; מענק פטירה; תשלום באמצעות גוף אחר; הוראות עזר לביצוע - חובת התובע; זכות השימוע בטרם דחיית תביעה לגמלה על-ידי המוסד לביטוח לאומי; אי-גילוי מלא של זכויות התובע בנכסים שונים - גמלת הבטחת הכנסה; חובת עדכון פרטים;

אי-דיווח למוסד לביטוח לאומי - העדר דיווח על עבודה וסיום עבודה - זכאות לגמלת הבטחת הכנסה; מסירת מידע מטעה או אי-מסירת מידע שדרש המוסד לביטוח לאומי;

חקירה ודרישת ידיעות ועוד נושאים רבים הפרושים לאורכו של החוק ותקנותיו.