כל הזכויות שמורות לאוצר המשפט הוצאה לאור בע"מ
www.ozar-law.co.il

שכר עבודה במשפט הישראלי - מבט עיוני ומעשי (חוק הגנת השכר - חוק שכר מינימום - חוק שכר שווה...)

אריאל לוין, עו"ד

תקנות הגנת השכר (דרכים מיוחדות למסירת תלושי שכר), התשע"ז-2017 קובעות כדלקמן:

"בתוקף סמכותי לפי סעיפים 24(ה)(2) ו- 31 לחוק הגנת השכר, התשי"ח-1958, לאחר התייעצות עם ארגון העובדים המייצג את המספר הגדול ביותר של עובדים במדינה ועם ארגוני מעבידים שהם יציגים ונוגעים בדבר, ובאישור ועדת העבודה הרווחה והבריאות של הכנסת, אני מתקין תקנות אלה:

 

1. הגדרות

בתקנות אלה:

"אתר אינטרנט מאובטח מטעם המעסיק" - אתר אינטרנט המשמש את המעסיק שמתקיימים בו שני אלה:

(1) הוא מאפשר גישה למידע השמור בו לעובד לאחר שהעובד זוהה באופן אישי, תוך שימוש באמצעי זיהוי המזהים אותו ומאמתים את הרשאתו לגשת למידע, ומתעד גישה כאמור;

(2) הוא נוקט, באורח סדיר, אמצעי הגנה סבירים מפני חדירה אליו ומפני שיבוש בעבודתו, העלולים להביא לגישה לא מורשית אל המידע, ומתעד אירועים העשויים להצביע על חדירה או שיבוש כאמור;

"כתובת דואר אלקטרוני מטעם המעסיק" - כתובת דואר אלקטרוני שיוחדה לעובד במערכת הדואר האלקטרוני מטעם המעסיק, ונמצאת בשימושו הבלעדי של העובד;

"כתובת דואר אלקטרוני פרטית" - כתובת דואר אלקטרוני המשמשת את העובד, שאינה כתובת דואר אלקטרוני מטעם המעסיק;

"מידע" - כהגדרתו בחוק המחשבים, התשנ"ה-1995;

"מערכת דואר אלקטרוני" - מערכת המשמשת להעברת מסרים אלקטרוניים, שמתקיימים בה כל אלה:

(1) היא מספקת לשולח אישור על הגעה או אי-הגעה של כל מסר אלקטרוני ששלח אל כתובת הדואר האלקטרוני של הנמען במערכת;

(2) היא מאפשרת גישה למידע הנשמר בה לבעל כתובת הדואר האלקטרוני בלבד לאחר שהוא זוהה באופן אישי, תוך שימוש באמצעי זיהוי המזהים אותו ומאמתים את הרשאתו לגשת למידע, ומתעדת גישה כאמור;

(3) היא נוקטת, באורח סדיר, אמצעי הגנה סבירים מפני חדירה אליה ומפני שיבוש בעבודתה, העלולים להביא לגישה לא מורשית אל המידע, ומתעדת אירועים העשויים להצביע על חדירה או שיבוש כאמור.

 

2. דרכי מסירה מיוחדות

(א) הסכים העובד, בכתב, לפי טופס ההסכמה שבתוספת שלא לקבל את תלוש השכר בדרך של דפוס, רשאי המעסיק שלא למסור לעובד את תלוש השכר בדרך האמורה אלא למסור לו את תלוש השכר באחת או יותר מן הדרכים המפורטות להלן, והכול בכפוף לתקנות אלה ובלבד שבכל אחת מן הדרכים תלוש השכר ניתן להדפסה:

(1) שליחת התלוש לכתובת דואר אלקטרוני מטעם המעסיק, באמצעות מערכת הדואר האלקטרוני; המעסיק ימסור לעובד פרטים על זהות מפעיל מערכת הדואר האלקטרוני, אם המערכת אינה מופעלת על ידו;

(2) באמצעות אתר אינטרנט מאובטח מטעם המעסיק שאליו יכול העובד להיכנס עם סיסמה אישית ראשונית שמסר לו המעסיק, ושבו יוכל לצפות בתלוש השכר; המעסיק ימסור לעובד פרטים על זהות מפעיל אתר האינטרנט המאובטח, אם האתר אינו מופעל על ידו;

(3) שליחת התלוש לכתובת דואר אלקטרוני פרטית של העובד; העובד ימסור למעסיק את כתובת הדואר האלקטרוני הפרטית, ורשאי הוא להודיע למעסיק על החלפתה בכל עת, ובלבד שהעובד חתם מחדש על טופס ההסכמה שבתוספת.

(ב) עובד רשאי, בכל עת, לחזור בו בכתב ובכלל זה באמצעות הודעת דואר אלקטרוני מהסכמתו למסירת תלוש השכר באחת מהדרכים שנקבעו בתקנת-משנה (א), והמעסיק יפעל לפי הודעתו החל בחודש שלאחר החודש שבו הודיע העובד כאמור.

(ג) על מסירת תלוש שכר לפי הדרך שנקבעה בתקנת-משנה (א) יחולו ההוראות האלה:

(1) המסירה תיעשה לא יאוחר מהיום הקובע;

(2) במקרה של מסירה לפי תקנת-משנה (א)(3), יודיע העובד, בכתב, ובכלל זה באמצעות הודעת דואר אלקטרוני בסמוך לאחר קבלת התלוש ולא יאוחר מ-5 ימים מהיום הקובע, על הגעה של תלוש השכר לידיו;

(3) לא קיבל מעסיק הודעה באמצעות מערכת הדואר האלקטרונית, חיווי מאתר האינטרנט המאובטח מטעם המעסיק, או בכתב מהעובד, על הגעה של תלוש השכר לידי העובד, בתוך 5 ימים מהיום הקובע, ימסור המעסיק לעובד את תלוש השכר מודפס במסירה חוזרת בתוך חמישה ימים נוספים, ולא יאוחר מעשרה ימים לאחר היום הקובע.

 

3. גישה לתלושי השכר

(א) מעסיק שמסר לעובד את תלוש השכר באחת הדרכים הקבועות בתקנה 2(א) יאפשר לעובדו את קבלת תלוש השכר מודפס לתקופה שלא תפחת משבע שנים מהמועד הקבוע למסירת התלוש לפי החוק.

(ב) נוסף על האמור בתקנת-משנה (א) מעסיק שמסר תלוש שכר בדרך המפורטת בתקנה 2(א)(2) יאפשר גישה לתלוש השכר באמצעות אתר אינטרנט כמפורט בתקנה האמורה, לתקופה שלא תפחת מ- 12 חודשים מהמועד הקבוע למסירת התלוש לפי החוק.

 

4. שמירה על פרטיות העובד ואמיתות המידע

(א) העברת מידע ממעסיק לעובד לפי תקנות אלה תיעשה תוך שימוש באמצעים סבירים שיבטיחו כי הגישה לתלוש השכר והצפייה במידע שבו תהיה לעובד בלבד, או בהרשאתו, ולכל הפחות תוך שימוש בהצפנה של המידע ולאחר שיחתום העובד על ההצהרה המפורטת בחלק א' לטופס שבתוספת.

(ב) בחר העובד כי תלוש השכר יישלח אל כתובת דואר אלקטרונית פרטית לפי תקנה 2(א)(3), יחתום גם על ההצהרה שבחלק ב' לטופס ההסכמה שבתוספת ולפיה כתובת הדואר האלקטרוני הפרטית אכן משמשת אותו.

(ג) המעסיק ינקוט טכנולוגיה שמונעת שינויים בתלוש השכר הנמסר בדרכים הקבועות בתקנות אלה."

הערה: הטפסים לא הוכנסו למהדורה זו.

ב- ד"מ (ת"א) 1881-03-18 {אורן באום נ' פיאלקוב דיגיטל בע"מ, תק-עב 2019(1), 18328 (2019)} נפסק:

"פיצוי בגין אי מסירת תלושי שכר והפרת תיקון 24 לחוק הגנת השכר

56. התובע טוען כי לא קיבל לידיו תלושי שכר כחוק. לטענתו תלושי השכר נשלחו למחשב החברה ולכתובת הדוא"ל של החברה, בניגוד להוראות החוק וללא הסכמתו. לטענתו, כשביקש לקבל העתק פיזי מהתלושים, הנתבעת סירבה למוסרם.

כמו-כן, לטענתו, התלושים אשר הוצגו בפניו במערכות החברה, לא כללו את הפירוט הנדרש בחוק. בנסיבות אלה טען התובע כי הוא זכאי לפיצוי בסך 5,000 ש"ח.

57. מנגד, הנתבעת טוענת כי התובע קיבל את תלושי השכר ואלו מציגים את הפירוט הנדרש ביחס לתשלומים להם היה זכאי. עוד הפנתה הנתבעת לתקנות הגנת השכר (דרכים מיוחדות למסירת תלושי שכר), התשע"ז-2017 (להלן: "תקנות הגנת השכר"), אשר לטענתה מעניקות לה אפשרות לשלוח את תלושי השכר באופן דיגיטלי. לטענתה, התובע מעולם לא הודיע כי הוא מסרב לקבל את התלושים בדרך זו.

58. במסגרת תיקון 24 לחוק הגנת השכר, נקבעה סמכותו של בית-הדין לפסוק פיצויים שאינם תלויים בנזק, בגין הפרת החובה למסור לעובד תלוש שכר (סעיף 26א(ב)(1) לחוק הגנת השכר). נקבע בסעיף כי שיעור הפיצוי ללא הוכחת נזק בגין אי-מסירת תלוש, יהיו בסכום שלא יעלה על 5,000 ש"ח, ואולם רשאי בית-הדין מטעמים מיוחדים שיירשמו לפסוק פיצוי בסכום אחר.

59. תקנה 2 לתקנות הגנת השכר קובע כדלקמן:

"הסכים העובד, בכתב, לפי טופס ההסכמה שבתוספת שלא לקבל את תלוש השכר בדרך של דפוס, רשאי המעסיק שלא למסור לעובד את תלוש השכר בדרך האמורה אלא למסור לו את תלוש השכר באחת או יותר מן הדרכים המפורטות להלן, והכל בכפוף לתקנות אלה ובלבד שבכל אחת מן הדרכים תלוש השכר ניתן להדפסה:

(1) שליחת התלוש לכתובת דואר אלקטרוני מטעם המעסיק, באמצעות מערכת הדואר האלקטרוני; המעסיק ימסור לעובד פרטים על זהות מפעיל מערכת הדואר האלקטרוני, אם המערכת אינה מופעלת על ידו;

(2) באמצעות אתר אינטרנט מאובטח מטעם המעסיק שאליו יכול העובד להיכנס עם סיסמא אישית ראשונית שמסר לו המעסיק, ושבו יוכל לצפות בתלוש השכר; המעסיק ימסור לעובד פרטים על זהות מפעיל אתר האינטרנט המאובטח, אם האתר אינו מופעל על ידו;

(3) שליחת התלוש לכתובת דואר אלקטרוני פרטית של העובד; העובד ימסור למעסיק את כתובת הדואר האלקטרוני הפרטית, ורשאי הוא להודיע למעסיק על החלפתה בכל עת, ובלבד שהעובד חתם מחדש על טופס ההסכמה שבתוספת..."

60. אם-כן, התקנות מאפשרות להמציא את תלושי השכר באופן דיגיטלי, אך צויין במפורש כי לשם כך נדרשת הסכמתו של העובד בכתב.

61. בענייננו לא ניתנה הסכמה כזו. זאת ועוד, עולה מהראיות כי לאחר סיום עבודתו של התובע בנתבעת ניסה התובע לקבל את תלושי שכרו, אך הנתבעת סירבה להמציא לו זאת. הנתבעת ציינה בעצמה בכתב ההגנה כי התובע פנה באמצעות עובד אחר אל מזכירת הנתבעת לצורך קבלת התלושים ופנייתו לא נענתה מידית (סעיף 11 לכתב ההגנה). יצויין כי אני דוחה מכל וכל את טענת הנתבעת, שלא הוכחה אף בראשית ראיה, לפיה ניסה "לגנוב" כלשונה את תלושי השכר ממזכירת החברה.

62. לאור זאת, ולאחר שנתתי דעתי לכך שהתובע הוא בעל נגישות טכנולוגית גבוהה, כך שמשלוח התלושים לתיבת מייל פעילה שלו, איפשר לו ללא קושי - לשמור את התלושים ולהדפיס אותם, ועם-זאת לשמור על איכות הסביבה, מצאתי לחייב את הנתבעת לשלם לתובע פיצוי נמוך יחסית בגין הפרת הוראות חוק הגנת השכר בסך 200 ד"ח.

63. יצויין כי לעניין שאר טענות התובע לגבי אופן עריכת התלוש, הרי שטענותיו אלה לא הוכחו כלל."


כל הזכויות שמורות לאוצר המשפט הוצאה לאור בע"מ