כל הזכויות שמורות לאוצר המשפט הוצאה לאור בע"מ
www.ozar-law.co.il

"דמי שימוש" בענייני מקרקעין - עילות תביעה והגנות - מבט עיוני ומעשי

גיא יעקב, עו"ד ונוטריון
תאריך הוצאה יולי 2024
מחיר הספר
299.00 ₪

לתוכן העניינים של הספר - לחץ/י כאן

 

לראשונה ספר ייחודי ויחיד בסוגיה העולה ונדונה במשפטי מקרקעין הנוגעים לסילוק יד ופינוי המקרקעין לכל סוגיהם (דירות, נכסים מסחריים, חלקות אדמה, חלקות חקלאיות ועוד).

 

דמי שימוש אלה עשויים לייצג את נזקיו של בעל הקרקע מחד גיסא, ואת עשיית העושר של הזוכה - מאידך גיסא. מסיג הגבול, על-ידי פלישתו שלא כדין לקרקע של הזולת, מונע מבעלי הקרקע, בין היתר, להשכיר את חלקתו לאחר. מסיג הגבול, מצידו, "חוסך" על-ידי פלישתו לתחום הזולת את תשלום דמי השימוש הראויים שחייב היה לשלמם לו נכנס על-פי הסכם שכירות עם בעל הקרקע.

 

נמצא, כי "דמי השימוש הראויים" עשויים לייצג, בעת ובעונה אחת, את נזקו של בעל הקרקע ואת רווחו של מסיג הגבול.

 

עוד שנינו, כי "אם שימושו של הנתבע בנכס מהווה עוולה של הסגת גבול, נתונה הברירה בידי התובע, אם לתבוע פיצויים בגין הנזק שהסבה לו העוולה האמורה או לתבוע דמי שימוש ראויים בעילה של עשיית עושר ולא במשפט. אם יבחר בחלופה השניה, לא יידרש להוכיח שנגרם לו נזק ודי יהיה שיוכיח את התעשרותו של הנתבע" {דברי בית-המשפט ב- ע"א 588/87 כהן נ' שמש, פ"ד מה(5) 297, 321-320 (1991)}.

 

עלינו לבחון איפוא מכוח איזו עילה נתבעו, ונפסקו, אותם "דמי שימוש ראויים". האם ישנו "נזק" שבגינו נתבעו אותם דמי שימוש, או שמא לא הוכח נזק קונקרטי, והעילה לחיוב בדמי שימוש היא "עשיית עושר ולא במשפט".

 

הספר מכסה את כל קבוצות המקרים השונות, בין שהדין מכיל הוראות בדבר דמי שימוש ובין שלא, והעילות השונות לסילוק יד ופינוי תוך התייחסות לפסיקת דמי השימוש או דחיית תביעות בעניין זה.

 

הספר מביא מבט עיוני ומעשי על מהותם של דמי השימוש הערכתם וחישובם, דרך דברי מלומדים ופסיקות רבות של בתי-המשפט לכל ערכאותיהם.

 

הספר מוגש בכריכה קשה ומהודרת.


כל הזכויות שמורות לאוצר המשפט הוצאה לאור בע"מ